Thursday, April 12, 2007

Torsdag 12 april. 3.dag på hjemveien med Fant.

Påsken gikk stort sett med med i Izola i Slovenia til å overta båten og teste ut alle systemene sammen med den norske Elan-forhandleren Tor Hove.
Vi har fått skiftet et defekt kretskort i bryterpanelet og kabellaret i ankervinsjen (som var for tynt, slik at vinsjen ikke trakk kjetting) , samt fått hjelp til å installere AIS integrert med kartplotteren (et moderne system som viser posisjon, kurs og identifikasjon på alle båter over 300T). Tolleren kom på jobb på tirsdag 10. april. Båten ble klarert ut og vi var på vei i 14-tiden.

Dag 1.
Sør-sørøstest 6-12knop (rett mot)
Gikk langt vestover og sto ned til Novigrad i Kroatia rett før det ble mørkt.
Fant en bøye som trolig var for turister og la oss på svai. Sov som steiner i 10 timer til ca. klokken 06 onsdag.
Dag 2.
Dro på stilongs og overtrekksderesser, og var igang før 07.
Nordvest 6-10 knop. Hadde ambisjon om å komme ned til Losinj før det ble mørkt.
Sløret i 4-5 knop, og vi nådde ikke lenger enn til den Unije. Den nordligste, ytterste øya i øygruppa sør for Istria-halvøya. her fikk vi en veldig od fiske middag på den lokale kafeen, og en god natts søvn ved fergekaia. Måtte stikke før ferja fra Losinj kom 0730 neste dag.
Dag 3.
Har gått til Mali, "storbyen" på Losinj idag morges. Dette er "Port of entry" til Kroatia. Vi har forbrutt oss ved å anløpe 2 havner før vi fikk tollklarering, men det vet ikke tollerne, så nå har vi seilingstillatelse i Kroatia. Etter et par timer med viderverdigheter. Blir her til imorgen. Skal prøve å få tatt en INR (blodprøve) på det lokale sykehuset imorgen selv om de bare gjør slikt tirsdager og torsdager, og idag kom jeg for sent.
Idag ble Fant høytidelig døpt, med champagne og fotografering. Vår første båt med påskrevet navn.
Det har vært litt plundrete med internett i havnene. Dette skrives på en internettkafe.
Bilder kommer med neste melding.

8 comments:

Unknown said...

Gratulerer med ny båt! Fint å høre at dere er på sjøen. Tøffinger! Kjente stedsnavn. En gang for lenge, lenge siden var vi på bilferie i samme område. Tok ferge til Cres og kjørte til Mali Losinj.
God tur videre. hilsen Kirsti

Anonymous said...

kjempekjekt å høre at dere er godt i gang og alt høres ut til å fungere tilfredsstillende. Vi hadde selv sesongåpning i dag med Ingrid og Ole Bernt i lite vind rundt Utstein Kloster - fantastisk vær denne helgen! God tur videre!

Aud Ingri og Ketil

Flott å se at dere er i gang. Det blir spennende å følge bloggen.
Jeg ser fram til å mønstre på i mai.

Lykke til videre!

Frode

Anonymous said...

hei. morsomt å følge detaljerte beskrivelser. dette blir en bok tilslutt. enda godt at båten var like hel etter en kjedelig inntreden til havna. vi sitter nå å planlegger hvor i huleste vi kan klare å få mønstret på - en racerfart ser dere ut til å ha. nå må dere slakke av litt!!
Idag er det selvangivelsen som må innleveres - godt å være ansatt uten for mange fradrag!??
Utrolig deilig og varmt her hjemme. Tone har hatt sine søstre på besøk og vært ute på jomfuland og begravd seg i hvitveis. jeg harcstartet sykkel og golfsesongen. deilig tid i vente . håper vi kan treffes ombord. god tur videre - sjekk dybder og kos dere. hilsen tone og stig.

Anonymous said...

Hei Mor prøver seg igjen.Det er fint å høre at dere nyter Italia og livet sammen med Frode. Her regner det og gresset gror så det høres Masse klemmer til dere alle fra mor.

9.juli. nå har jeg prøvd å sende dere meldinger, men fær det ille til SIAT GANG KLEM PF HILSEN MOR

nÅ HAR HJEMMEHJELÅEN VÆRT HER OG HJULPET MEG.MANDAG 9 JULI.JEG VILLE FORTELLE AT JEG HAR HATT BSØK LØRDAG AV CHRISTIAN OG INGER LISE SOM VAR PÅ JESSHEIM AN. BRYLLUP. KJMPEKOSELIG Å TREFFE IGER LISE OGSÅ. NÅ HAR VEL ADRIAN OG CLAUDIA KOMET OG DERE FÅR HAR EN FORTSATT FIN TUR. JEG FRYDER MEG MED DERE. KLEM OG HILSENER TIL QLLE FRQ MOR.

Anonymous said...

Hei Carl, gratulerer med båt og flott prosjekt! Inger Lise tipset meg om bloggen, vi hadde hyggelig sommeravslutning med Il-Flotante mens det ennå var sommer i Norge. Ingveig og jeg regner med seilferie i år også, håper på varmt vær i månedskiftet. Lykke til videre! Hilsen Harald R.