Friday, May 4, 2007

Mandag 2.mai er vi alene igjen. Våkner tidlig og gjør klart for seiling til St .Maria di Leuca. Ikke lange dagsetappen. Ca 25 sjømil. Seiler på rom kryss , skyfri himmel og sol. Dag med solfaktor 25 og 40. Solfaktor 40 brukes fortsatt på utsatte steder. Frokost i cockpit. Rolig sjø. Hadde sett oss ut St. Maria di Leuca som neste havn p.g.a god dybde. Men der hadde vi foregnet oss. Vi og Fanten er for tidlig ute. Havnene er ennå ikke klargjort etter vinteren her i Italia. Vinterstormene har lagt igjen sandbanker i havnene som ennå ikke er mudret. Tok sikte på en ankringsplass som i havneguiden var merket med 5-6 meter. Der var det 2.mai knapt 2m. Fiskerne her bråker til langt på kveld og starter ny dag i 4 halv 5 tida om morgenen. Fisk i kasser losset i ventede biler på kvelden. Ut igjen neste morgen . De gjorde plass til oss. Fant i midten . To trålere side om side, to foran og og to bak. Og utenpå Fanten fortøyet et ungt par fra Corsika med motorproblemer. Marion og Marco skulle seile et helt år i sin 30 fots seilbåt.. Marco lærer på seilerskole gjennom mange år. Marion sykepleier i psykiatrien. Vi delte et glass rødvin på kvelden . Utvekslet erfaringer så langt. Koselig bekjentskap. Sa farvel dagen etter kl 6.00. Vi måtte starte tidlig for å klare å tilbakelegge neste seilstrekk på 70 sjømil. Hadde beregnet ca 12 timer på dette. Neste havn var Crotone . Hadde en fin seilas , gjennomsnitt på 7.5 knop. Maks hastighet 9 knop . Det var med et rev . Blåste opp utover dagen. Nok en vanskelig tillegging i havn med vind tilsvarende liten kuling sydøst. Men vi fikk god fortøyningshjelp av seilbåter som allerede lå trygt i havn. Og det trengte vi. Vinden tok liksom over Fanten . Det var vinden og ikke roret som styrte. Nå er det fredag 4.mai . Vi blir her til i morgen og kanskje lenger .Det er for tøffe værmeldinger framover. Er nabo med en tysk Maxi 38 . Den og mannskap er også i venteposisjon for videre seiling. Men vi har det bra . Crotone er en litt større by med mye å se og finne på. Startet dagen i dag med å prøve å finne et vaskeri. Fikk en lengre spasertur hit og dit. Men kom hjem med tøyet like skittent. Vaskeautomater synes ikke å oppdrive. Bare renserier. Blir ellers litt mindre bilder på blogen framover. Anne Britt mistet vårt Nikon coolpix kamera i havet i går . Så det må handles et nytt . Men må bruke litt tid på å finne et nytt kamera. Andre ting vi stadig mister er Wash -and – go og tilkoblings stussen mellom vannslangen og kranen i havna. Ikke vanlig at det er slange der med tilkobling . Bare kran. Vi kobler på privat slange .Husker alltid den men glemmer den lille tilkoblingsdelen. Ellers har vi to ganger løst fortøyninger med strømledningen tilkoblet i land. Da føler vi oss litt dumme. Strømledningen er slik som på støvsugerne. Når den taes ut av kontakten vikles den automatisk opp ( et sted inne i Fanten ) . Når den ikke teas ut blir den som en ekstra fortøyning.Ellers takk til dere som har sendt oss hilsener og kommentarer på bloggen. Kjempekoselig.

1 comment:

Anonymous said...

Hei begge to.Vi følger med på bloggen deres og forstår at dere har en spennende tur med både sol og vind og grunne og dype farvann...
I går hadde vi en hyggelg kveld med Tone og Stig og uti taffelet logget vi oss også inn på "fanthjem" og leste siste nyheter fra syd Italia.
Om 2 2/1 uker reiser vi til Provence!