Sunday, July 1, 2007

Mange flotte bygninger i Cartagena

Costa Blanca før San Jose

Velkomstskilt i havna San Jose

Julie er med oss og feirer St.Hans

Carl og Odd studerer menyen på Alteas flotteste utsiktsrestaurant

Vi er på besøk hos Solveig og Odd. Her er det St. Hans kveld i Altea Costa Blanca.

Tone og Stig forbereder til kos siste kveld i Palma

Domen i Palma. Guggi innstalasjon

Vi hadde "egen" swimmingpool i Palma havn

Innseilingen til Cala d'Oro på Mallorca

Denne 60 meter lange campingcruiseren kom etter oss inn til Bonifacio.

Fanten på svai ved Isola Rosso på nordkysten av Sardinia

Morgenbading ved Fornellipassasjen.

Eivind i solnedgang mellom Sardinia og Menorca.

Dette lurte vi mye på hva kunne være, inntil vi landet på at det måtte være en flyvefisk-unge.
(ikke fleip)

Kortspill i rolig overfart til Menorca.

I Mahon på Menorca drev denne karen å trente på å seile en tradisjonell båt.

Stig og Tone hadde noen gode dager.

Denne seilte forbi oss på vei til Ibiza. Ingen av oss fikk plass i havna. Fullt.
Sesongen er igang. På tide å komme seg ut av Middelhavet.

Fra Elba til Mallorca.(perioden 3.juni til 21. juni)
Elba var både en stor ogvakker øy. Vi hadde en regnfull overfart fra St. Stephano. Elba lå der i våtsoldis da vi ankret opp i bukta utenfor Porto Azzuro .Flott innseiling medgrønnkledte fjell i milde formasjoner. Nå gleder vi oss. Vi venter Eivind påkvelden 5.juni.Dagen før pusser vi det blanke, vasker det hvite og gjør klar forkabinen . Koselig at Fanten tar seg godt ut når Eivind skal møte ham førstegang.Eivind starter turen kl 05.00 fra Stathelle. Han flyr til Pisa.Deretter togtil kystbyen Pimbino .Fra Pimbino ferge ut til Elba.Deretter lokal buss sistestykke. Sola er varm den 5.juni. Virker som om været nå har stabilisert seg merpå sommervame. Ikke så mye på og av lenger.Vi bader fra hekken på båten. Går tur. Handler. Og endelig begynner klokka å nærme seg 19.05 når Eivind skal komme.Vi står på plass minst et kvarter før. Gode klemmer, pizza på lokal restaurantog så gummijolla ut til båten. Og Fanten ligger der på sitt vakretse. Ikveldssol på svai sammen med seilbåter fra 7 andre nasjoner. Og alt faller påplass når også Eivind sjarmeres av Fanten.Og han legger merke til at det blankeskinner.Fint å ha Eivind her. Og fint å tenke på at Adrian med sin Claudia kommer i midten av juli. Vi har de siste dagene diskutert muligheten for å brukedagene med Eivind til å gå strekningen Elba-Corsica, Sardinia, Menorca ogMallorca. Det er et langt strekk.Ca. 500 sjømil. Og med 2 døgns havseilas fraSardinia til Menorca.Hadde i utgangspunktet tenkt oss sommerferie på Corsica nårTone og Stig kom ombord 14.juni. Tone og Stig er venner fra Langesund. Og harvært våre venner siden 83 da vi bodde i rekkehus sammen. Et problem er at dettehar Tone og Stig planlagt i forhold til. De har tur retur billet med Ryan AirTorp -Pisa. Er det en mulighet for at de kan fly videre fra Pisa -Mallorca ? Visjekker, telefonerer , SMS-er. Og så er det på plass. Sporty gjort av Stig ogTone . De får en ekstra reisedag og hotellovernatting i Pisa i begge ender pådenne måten .V kan glede oss på besøk 15.juni. Tiden med Eivind ombord gikk såalt så fort. Første strekk var over til Corsicas østkyst.Hadde planlagt tohavneanløp har . Starter 8.00 6.juni. Gjør avtale med Eivind at vi begynner å gå. Han sover til han våkner. Må fylle diesel før vi går. Anne Britt løper på land under fylling og får med rykende ferske baguetter. Smaker herlig der vi seiler avgårde. Varmt i været , bare litt krusninger på havet og fin seilevind.Vi begynner å nærme oss utvalgt havn på Corsica i sjutida på kvelden . Dvelerlitt utpå da det er tydelige tordenbyger innover land. Men havna er heltgjengrodd etter vinteren. Ikke mulig for Fanten som stikker 2.35 å gå inn. Allerede i åpningen på piren er det for grunt. Rask rådslagning. Må regne med atdette gjelder de andre aktuelle havnene nedover østkysten på Corsica. Mannskapetgår for nattseilas. Målet blir Bonifacio havn neste morgen.Vi går 4 timers vakt.Sover 2. Fungerer fint. Fint å sitte sammen to og to. Prate men også være stille sammen. Opplever sola gå ned, månen komme opp og ny sol komme opp dagen etter. Vakkert. Spesieltt å komme inn Bonifaciostredet. Lyset har akkurat kommet. Store klipper med uttallige grotter kranser stredet mot Corsica. Stuper rett ned i havet. Vi vet vi skal inn i denne fjellveggen. Men kan ikke seåpningen .Har følge inn i stredet av en mammut av en motor lystyacht. Samt ett turistskip.Vi blir små i forhold. Heldigvis blir begge liggende i stredet. Hadde vært litt for spennende om de skulle inn til Bonifacio havn de også.Noen ganger er det best å være liten. For vi finner selvfølgelig åpningen. Og for oss er passasjen stor nok. Vi går for motor inn i morgenstilla kl 7.00. Spennende .Smal passasje. En slags gate med overhengende klipper på begge sider. Og småidylliske viker. Innerst inne ligger Bonifacio havn. Vi legger oss. Sover noen timer. Står opp kl 9.30 til en fin havn. Med alt det vi trenger . Og en gedigen borg på toppen av klippen. Her ligger også gamlebyen. Det blir med en overnatting på oss. Seiler videre torsdag 7.juni. Ønsker oss da en havn hvor vi kan ligge på svai.Velger oss Isola Rosso på østkysten av Sardinia.Rosso betyr rød. Og øya er rød der den tar imot oss i ettermiddagssola. Det er granitten somgir rødfargen. Og som sammen med havet har laget en fascinerende kystlinje medklipper og små viker med sandstrender.Og det beste av alt. Det meste er heltuberørt. Det er på østsida av Sardinia turiststrømmen går. Den sida som vender inn mot Italia.Og vi finner vår bukt. Bare oss. Krystallkart vann. Ser alt på10m dyp. Og vannet er herlig. Vi dusjer på hekken etter badet. Kler oss litt om. Eivind ror oss alle inn til land i gummijolla.Vi dra jolla opp på sandstrandaog gleder oss på middag i den lille byen ved Isola Rosso. Liver er herlig. 8.juni seiler vi til siste landfeste før overfarten til Menorca. 5 knops vind. Sammefart.Havblikk. Ankrer opp i Golfo Del Assinara. Ligger ved Fornellipassasjen. Vanlighavn for seilere som kommer fra Spania og like vanlig for de som skal til Spania. Dette er det korteste strekket over. 190 sjømil til Menorca.Vi har godeværmeldinger og starter i 7.tida på morgenen 9.juni.Og været er med oss. . Går et døgn uten å se andre båter. Rart. Havet virker stort da. Bare oss og Fanten.Men delfinene dukker snart opp og underholder oss . Store stimer. De modigste eller mest mysgjerrige tar seg turer tett opp til båten. Og vi bader vi også.Henger ut sikringsline og stuper ut i havet fra hekken.Dagen etter. 10.juni. Klokka er 19.30.Vi befinner oss 40 grader ,40.9min N . 7grader 19.4 min.Ø.Blir sånnomtrent 40 nautiske mil øst for Nord-Sardinia. Eivind og Anne Britt i cockpit.Carl tar en strekk på køya.Anne Britt tror hun ser delfiner igjen.Roper til Eivind. Roper igjen. "Jeg tror det er en hval!" "Vekk pappa !" Og en koloss av en hval ligger der ca 100 meter bortenfor. Måler den til å være litt lengre enn Fanten. (12-15 meter) Pruster og sender ut vannsøyle på vannsøyle. Spennende og littskremmende. Anne Britt får fantasier om en selskapssyk hval som kanskje vil bortå hilse på . Og hva med stabiliteten til båten da? Men etter hvert forsvinnerden i havdypet igen. Virker kolossal når den slår bakparten opp i lufta før denblir borte. Vi hadde snakket mye om å gjøre mann-over-bord-øvelse underoverfarten. Men blir enig om at en fender vil fungere godt som mann-over-bord.Hadde før hvalbesøket snakket om å gjøre øvelsen live. Kommer inn tilMenorca kl 24.00 mandag 11.juni. Legger oss i en uthavn. Går inn til Mahon tidlig neste morgen. Mahon er hovedstaden på Menorca. Vakker by . Carl får målt INR på sykehuset her. Ligger i havn helt inne i byen . Er glade da her er en god båtutstyrs butikk som også har bøker i I Imray serien med havnebeskrivelser avBalear-øyene og Spanias Middelhavskyst. Vi har vært på jakt etter disse bøkene en stund . Sistehavn på Menorca blir en av de mange Calaene(= vik) ( klipper rundt asurblått havog liten sandstrand innenfor) Disse er merket for ankring og blir mye benyttet.Har en flott kveld med bading og middag i cockpit. Legger oss tidlig.Skal gå over til Mallorca neste dag. Målet her er havna. Porto Cristo. Er en seilas på 60 sjømil.Har blåst østlig vind hele dagen da vi ankrer opp i CalaSanta Galdana. Gir ofte litt svell. Dette merker vi når vi ligger for anker.Da vi skal vinsje dreggen opp neste morgen har også beslaget med aankerrullen vridd seg. Når dreggen vel er oppe, mister vi hele beslaget med kjettingrullen i vannet. Sterke krefter har virket gjennom natten når Fanten har gynget opp ogned. Nå er vi uten dreggemuligheter en stund. Carl kontakter forhandler. Tar tid å få den delen som er mistet. Rekker ikke ned til Palma til Stig og Tone kommer15.juni Planlegger derfor møte stig og Tone i Porto Cristo.Her koser Eivind segi tilhørende basseng. Trener ved å svømme 700m to ganger om dagen. Flott havn idet hele tatt. Svært delikate forhold dusj/ toilett anlegg. Mulighet for å badefra klipper og sandstand. For Stig og Tone betyr det å møte oss i PortoCristo to timers busstur fra Palma. Snakkes på telefonen og vi lokker med havnmed flott badebasseng.Tone og Stig er sporty og sier ja til ennå en ekstra-etappe. Dagen før Stig og Tone kommer gjør vi oss kjent i Porto Cristo.Hyggelig liten turistby. Rydder og vasker og klargjør båten slik at den praktisk vil fungere med 5 ombord. Innebærer at Eivind må forlate forkabinen. Får istedet to netter i en av de aktre kabinene. Helt greit Vi gleder oss alle tre til besøk.Får kjøpt en kaffedregg og 5 meter kjetting også i Porto Cristo. Full service fra butikkeieren. Låner bort sekretæren sin som kjører Carl, Eivind og kaffedreggen tilbake til båten. Vi er klare for besøk. Det er varmt . Veldig varmt. Tenker påde som kommer. Carl og Anne Britt går for å møte . Herlig å kunne klemmes kl20.30 fredag 15,juni og vite at vi skal dele feriedager sammen. Eivind er påplass i Fanten og er velkomstkommite der. Passer kyllingen i ovnen. Setter påsnacks. Gjør rødvin klar. Dekker bordet i cockpit. Og vi koser oss inn i denvarme fløyelsnatten. Rødvinen får stå. Vi er alle tøste og varme.Det smaker bestmed kald øl. Blir litt tøff seilas dagen etter. Det blåser en 20 knop imot og det er ubehagelig motsjø. Verst for våre gjester. Vi er tilvent. Men det vonde går fort over i båt. I le bruker vi kaffedreggen. Bader og koser oss før vi ankreropp i Cala d-Or (gullvika.) Havn som ligger innerst i kanalen. Fint anlegg. Men alt er kunstig oppbygd. Ikke noe særpreg.Stor flott butikk her. Får fylt opplageret med advocados. Vi momser det. Kjempegodt. Siste havn før Palma er La Rapita. "En helt ny anlagt havn ute i intet" Er bare havna og en restaurant her.Men dyr havneavgift . 60 euro.Kan det være nærheten til Palma ? Og hva koster det vel ikke å ligge i Palma da? Men La Rapita har en flott badestrand.Vi prøver alt. Stig og Tone spanderer middag. Vi velger alle paella. Avtaler å gå tidlig inn til Palma 18.juni. Her er faktisk havneavgiften rimeligere . 55euro og 50 når du ligger på tredje dagen.Og her har vi tillgang på fasilitetersom svømmebasseng, restaurant ,treningsstudio ,dusj og vaskemaskin. Og Palma byer nærmeste nabo. Eivind skal fly tilbake til Pisa i 5.tida samme dag som viankommer Palma. Først fly til Pisa deretter fly tilbake til Torp 19.juni kl6.Vertskapet står opp tidlig 18.juni.. Går for motor inn til Palma.Sol og varmt.Er i Palma allerede kl 10.30. Gir Eivind tid til god fokost i cockpit sammen medoss. Rekker også å bruke de andre fasilitetene på Club Nautico Palma,svømmebassenget og det velutstyrt treningsstudioet. Carl, Anne Britt og Eivind bodde nettopp her i båt for 8 år siden. Var da på høstferie og besøkte Gunnar ,Anja og Adam. Gunnar er studiekamerat av Carl. Nå ligger vi med Fanten nesten på samme sted som de lå med sin båt i to år. Gunnar og Anja og Adam som er blitt10 år er nå blitt landfaste i Palma. Og Adam snakker spansk,katalansk, polsk, engelsk og norsk.Båten er solgt.Det er blitt leilighet i stedet. Det er en varm dag når Eivind drar. 35 grader. Og det er en litt trist dag .Kan kjenne på noesom ligner på hjemlengsel. To dager til og vi skal ta farvel med Tone og Stig også. Ankeret vårt er fortsatt ikke til å bruke. Alt for tungt å dra opp uten vinsj. Dette gjør at vi beslutter å bli i Palma de to siste dagene med Tone ogStig. Synd fordi det nå er flott vær for oppankring i en av vikene. Men med svømmebasseng i havna har vi det fint allikevel. Tone og Anne Britt bruker tidpå den praktfulle domen i Palma. Spennende arkitektonisk og i forhold tilutsmykning.Her forenes det veldig gamle og moderne utsmykning gjort av nye kunstnere . Gaudi er en av de kjente som preger deler av kirken . Vi koser oss med våre venner. Tone disker opp med kald champagne og små munnfuller av godisersiste kvelden . Er antipasti før middagen ute. Rusler rundt i gamle Palma før vi finner en restaurant hvor vi sitter til stenge og leggetid.Begge damene har lange kjoler denne kvelden. Og vi er alle nydusjete. Spesielt godt for Carl somhar bistått med 200 timers service på vår Volvo Penta samme formiddag. Hanpasset i alle fall på at servicen ble gjort slik den skulle gjøres. Husk det var35 grader. Vi andre tre lå ved og mest i svømmebassenget.

Fra Palma Mallorca til Fuengirola (20.juni - 30 juni)
Og så på ettermiddagen 20.juni er vi alene igjen.Har planlagt å gå over til Ibiza dagen etter. Bruker ettermiddagen sammen med Anja og Adam. Blir veldig sjarmert av leiligheten og beliggenhet. I gamlebyen rett ved havna. Rett bak en av de gamle trevindmøllene som du ser med en gang dukommer sjøveien til Palma. Brosteinsbelagt åpen plass utenfor. Stort pinjetre som gir skygge . Og bare to tre minutter til et rikt utvalg av kafeer,restauranter og barer . Og leiligheten har terasse på toppen med utsikt utover havna og havet. Vi drikker kaldt på terassen. Så loser Anja oss til en hyggelig fortausrestaurant med nydelig mat. 21.juni starter vi overfarten til Ibiza. Ståropp kl.600 og er i farta ikke mange minuttene etter.Det er 60 sjømil vi harforan oss. Det tar ca en time å gå 6 sjømil. Vi skjønner at vi kommer til å være seint framme. Velger derfor å bestille havneplass. Har jo foreløpig ikke særlig mulighet for å ligge for anker. Overfarten blir vekselsvis motor og seil. Starter med motor i 2 t.Resten fin seilevind varierende mellom 10-15 knop vind. Surt åvære framme i 19 tida på kvelden. Litt slitne etter en lang dag på sjøen. Og så er det fullt.Overhode ingen mulighet til landligge. Vi sjekker værmeldingen fornatten Helt stille skal det være. Carl mekker til en ankerløsning .Brukerlangt tau og kjettingen tilhørende kaffedreggen.Vi ankrer opp i vika rett nordfor Ibiza havn. Vet at ikke dreggen vil holde om det blåser opp. Men det blir enstille natt . Og vi sover fra 10.00til 6.30. Ny lang etappe neste dag. Målet erAltea på det Spanske fastland. Det er en strekning 70 sjømil. Gleder oss til åbesøke Solveig og Odd som er der i sin leilighet . Vi ringes og avtaler treff påbåten . Deretter middag ute.Og slik blir det. Solveigs datterJulie og hennes venninne Synne blir også med. Kjempekoselig og nydelig mat på enrestaurant valgt ut av Solveig. Avtaler tur ut til fyret i Altea, bad i havet og formiddagsmat sammen neste dag. Og så kler vi oss alle om til St. Hans kvelden.Spiser middag på en sjarmerende liten retaurant i gamlebyen Altea.Topp mat og vindusbord med panorama utsikt utover Altea havet og landområdene innenfor.Påtorvet tennes bålet. Her brennes også en heks. Og vi er en herlig blanding av nordmenn ,spanjoler og andre turister . Rusler tilbake til Fanten langs stranden i to tida på natten. Begynner å bli stille. Kun få personer igjen på strandamed sine picknik kurver og små ildsteder.Vi begynner alle å falle til ro. Vistarter ikke før kl 10.00 neste dag. Rart igjen å skulle dra videre etter å ha sagt adjø til gode venner.Kysten fra Alltea og videre sørover er mektig og lite utbygd.Samme kveld ankrer vi opp i den rimeligste havna til nå.Puerta marina LasDunas.20 euro per natt.Dette er en havn som ligger ved munningen av Rio Segura, og rett ved byen Torrevieja. Torrevieja passerer vi dagen etter kl9.30.Har sørvest vind, 5-10 knop. Vi ankrer opp i Cartagena i kveldingen. Herfår vi to overnattinger. En ekstra på grunn av sterk vind . Og det passet bra. Cartagena var en by å bruke tid i .Vakker. Må ha hatt noen av nåtidens beste byplanleggere og arkitekter. Og det gamle er spennede integrert i det nye. Ikke minst utgravninger som naturlig dukker opp når du spaserer gjennom byen. Av ogtil med glass fortau over. Andre ganger liggende som et tørt elveløp parallelltmed frodige grøntarelaer. Spennende beleggingsstein i hele byen . Mye marmor.Noen ganger lagt i store flak.Andre steder som staver og blandet medtreverk.Og her har bygartneren fått godt rom . Manga parker og grønne lunder. Ogdet var herlig å kunne rusle i gågatene . Lenge. For de var mange og lange.Bygningene var fra Romerikets storhetstid. Praktfulle ,nesten overdådige i arkitektonisk utforming. Og opplyst når kvelden kom. I havna lå vi i den delen som langturseilerne lå. Trivelig selskap. Og Nyttig .Fikk bl.a. nyttige tips avet engelsk par som hadde gått Porugalkysten i begynnelsen av juni. Så langt strekk igjen. Cartagena til San Jose ,vel 70 sjømil. Starter tidlig 27.juni pådette strekket.Er litt etter tidssjema . Vil prøve å hente dette inn slik at vikan møte Britt og Helge i området rundt Gibraltar 1.juli. I San Jose er det også helt fullt. Egentlig mest en privat havn ,men med enkelte plasser for andre. Vi må fylle diesel. Gjør det ved en bitte liten dieselstasjon i havna. Drevet av en liten familie. Gamlefar sitter på en pinnestol og nyter livet . Hans sønn og barnebarn driver pumpa. Et annet barnebarne bader like ved. Vi snakker dårlig sammen . Vi kan ikke særlig spansk. De kan nettopp det. Men vi får spurt om vi kan ligge utpå til pumpa stenger kl 20.00. Deretter bruke den lille brygga . Ogdra dagen etter før åpningstid lørdag 7.30. Masse prat. Rask prat mellomgamlefar, hans sønn og barnebarnet. Loven gjør det umulig skjønner vi. Men dersom havnesjefen godtar det er det greit. Og ettersom havnesjefen er lei segfor at han ikke klarer å gi oss plass for gir han løyve til dette. Vi har da forklart at vi ikke har fortøyningsmuligheter for anker i forhold til værmelding for natten. Vi sover herlig ved den lille kaia og den ene dieselpumpa. Og kommer oss avgårde tidlig neste dag. Opplever i den første morgenstilla flere flyvefisk. Undrer oss da på om det vi trodde var øyenstikkere og som besøkterekka vår i morgentimene under overfarten Sardinia -Menorca var flyvefisk i et tidlig stadium. Og at de boblene vi så på havoverflaten kvelden før varflyvefisk i et ennå tidligere stadium. Og delfinene kommer som vanlig og hilserpå. Vi forlater Costa Brava og begynner på Costa Blanca. Bukta Golfo D,Almeriaskiller mellom disse to kystlinjene. Mostril blir første havn på Costa Blanca.Hyggelig og god havn men med skjemmende lukt fra lossing av bekk fra denindustrialiserte delen av havna. Streng bevoktning av alle som forlater havna,og mye tid på formelle ting ved ankomst. Treffer en hyggelig nederlender .Tidligere maskinist. Nå den lykklelige eier av en Ny Bavaria 41 fot. Hadde stort sett seilt båten alene fra nederland. Målet var Barcelona hvor kone og tenåringsbarn ville komme på. Vi har tidvis hatt fusking med vår Volvo Penta.Når ikke dieseltanken er full, og det svalper bare bitte litt ser den ut til å suge luft. Gir da symptomer som gjentatte fall i turtall. Høres ut sommotoren er i ferd med å stoppe. Og det gjør hjertet til Anne Britt også. Omigjen,. Og om igjen. Men den har ikke stoppet. Men den gir spenning (skrekk )når vi går med motor. Etter en bedre middag sammen tilbyr Martin seg å se på vår motor. Har mye kunskap om nettopp Volvo Penta. Og gutta diskuterer, mener og lager hypoteser. Deretter en liten norsk Løytens i Cockpit. Så er det natt.29,juni . Det er Adrians geburtsdag. 27 år Prøver å ringe. Får ikke svar. Sender tekstmelding og blomster. Rart å være så langt borte. Får snakket sammen på kvelden da vi er godt fortøyd i havna Puerto Fuengirola. Adrian går ut i ferie nå til helga. Adrian og Adrians kjæretse Claudia kommer ombord og skal være sammen med oss en uke seinere. Vi gleder oss.Slett ikke lenge til. Gebutsdager får vi feire da. Carl fyller år dagen etter Adrian. Vi feirer Carls dag medfrokost på sengen og deretter ferske baguetter i cockpit på formiddagen. Starter i solskinn. Får raskt et område med tett tåke . Fint å ha kartplottermed AIS- funksjon. Målet i dag er havna Sotogrande litt nord for Gibraltar. Derskal vi treffe Jan Arne og Eva. De er fra Rogaland. Bor der nede i forbindelsemed Jan Arnes arbeid.Egentlig venner av Carls sin bror Ketil og Ketils kone AudIngri. Men de har hørt om oss og vår ferd med Fanten. Og vi har truffet hverandre i flere anledninger før. På hytta om sommeren og konfirmasjoner og andre litt større jubileer i familien.