Wednesday, August 15, 2007




Voksne samler sandskjell. Barna bader i Camarinas.
Rev i innseilingen til Camarinas.

Gårdsbruk i Camarinas.

Typisk stabbur i Camarinas.

Anne Britt hilser på øvrigheta i Bayona.


Røkte griseører, Nam nam.


Sprek norsk nabo i Bayona.


Anne Britt er bekymret for økende vind.

Vel i havn i Bayona. Vinden har stilnet.


Capo da Roca.


Fanten skal vaskes i Povoa de Varzim.


Fra Cascais i Portugal til La Coruna i Spania ( 12.juli til 30. juli )
Denne perioden er det Carl og meg og Fanten. Slik skal det være i 3 uker framover.Vi vil få forsterket mannskap i Nord Spania, ved La Coruna. Da kommer Carls bror Ketil og Arve Roaas. Begge habile seilere. Arve seiler også profesjonelt. Anne Britt har gruet seg for Portugalkysten. Hadde hørt mye om hvor utsatt denne delen av Atlanterhavskysten er. Både sterk vind fra nord og grov sjø. Seilere vi har truffet underveis og som kom sørover advarte oss. "Ble anbefalt å seile på natt og i tidlige morgentimer". En tysk godt voksen langturseiler mente vinden ofte kunne blåse 7-8 Beaufort. Det visste Anne Britt var "near gale" og "gale". Men enten har vi vært heldige , flinkere til å skaffe oss værmeldinger og gå i forhold til disse, eller så er det som fiskerskrønene.Fisken blir større og større når historien fortelles videre.Selv om vi for det meste har vind fra nord, nesten midt i mot hver dag får vi seilt en del. Går med motor et gått stykke ut, gjør et slag og seiler som regel på babords hals inn til neste havn.Det går bra fordi vinden ofte dreier mer på nordvest utpå dagen.Av en Portugiser i Nazare får vi vite at nordavinden som blåser langs Portugalkysten hele sommeren er solgangsbrisen. Det visste vi ikke fra før. Fra Cascais gikk ruta til Fanten slik: Caiscais til Nazare ca 66 sjømil. Fra Nazare til Figueira da Foz 34 sjømil. Fra Figueira til Leixoes ved Porto 63 sjømil. Fra Leixoes til Povoa de Varzim 12 sjømil. Hit kom vi torsdag 19.juli I Nazare møtte vi bolledamene som vi hadde lest om i Lonley Planet. Dette er velvoksne damer på alle måter med strutteskjørt og broderte overdeler. Skjørtene strutter fordi de har mange lag med stive underskjørt. Ifølge LP var dette sjefene i denne lille hvite byen ved havet.I innseilingen til Figueira de Foz blåste det ganske kraftig. Under klargjøring av fortøyninger gikk flagget over bord. Vi snudde men fant det ikke igjen. Trist å seile videre uten flagg. 2 lærepenger: Ikke bruke flagg på stang mere. Veldig vanskelig å finne igjen noe som har falt i sjøen.Det er flere ting ved Portugal vi liker godt. All ting er enklere her. Selv papirarbeidet ved ankomst i havn går mye raskere. Og menneskene er hyggelige.Hjelpsomme, og lite opptatt av ublu profitt på sine tjenester. Havneavgiftene er mye lavere enn i alle de andre land og havner vi har besøkt. Og alt som måtte betales ekstra for i andre havner er inklusive her. Ikke uten grunn at vi velger en Portugisisk havn for å ta båten opp og vaske skroget for groe samt ha på nytt bunnstoff på utsatte steder. Snakket med en nordmann som hadde fått gjort tilsvarende jobb i Cagliari på Sardinia litt tidligere på sommeren. Han betalte 600 Euro . Vi betaler 200 Euro for løft, vask og utsetting i Povoa de Varzim i Portugal.Ved opptak viser det seg at båten er lite grodd. Men kapteinens logikk: I seilasen på Capri for Farr 40 tidligere i sommer så vi at dykkere hver dag skuret skroget under vann.Dette for å minske motstand og øke fart. Og fart ønsker kapteinen .Kapteinen synes å ha merket atFanten går dårligere i vannet enn da vi startet turen i slovenia påsken 2007 Tro det eller ei. Vasken ga ca 1knop mer. I tillegg fikk vi sett båten ordentlig etter grunnberøringen i Italia.Får stadfestet at skaden kun omfatter litt avslitt bunnstoff . I Povoa Varzim er plass til alle. Gjør oss bekjentskap med en hyggelig ,mest terrier men også noe- annet- hund i marinaen.Den kom for et år siden.Var tynn og pjuskete . Og fikk bli. Nå er den alles kjæledegge. Og heter selvfølgelig ? Marina.En sigøynerfamilie har boligen sin rett utenfor marinaen.Slitt bil ,husvogn og et aggregat som lager strøm. Prisene er vennlige; 13 Euro per natt i havna.Her er også alt enklere . Ingen adgangskort for port og dusj. Vaskemasiner og tørketromler står til disposisjon. Vi sa selv fra hvor mange vask vi hadde tatt og gjorde opp ved avreise.Internet var gratis i resepsjonen .Så der møtes vi seilende . Benket rundt resepsjonen i behagelige sofaer med laptoppen på knærne. Møter i Povoa Varzim også for første gang seilbåter som er med i en seilas som går fra 18.til 25.juli. Starter i Montemar-O- Velho. Siste anløp i nærheten av Santiago de Compostela. Konsert i den berømte domen i Santiago er på programmet siste dag. Seilasen samler alt fra moderne seilbåter i alle størrelser til større skuter. Og med mannskap i alle aldre . Tror den eldste var nærmere 80 og yngste to tre år. Neste gang vi ser seilasen igjen er i Bayona. Det blir tre overnattinger i Varzim. Det passer bra med å få vasket båten her . Vi var begge slitne da vi kom. Hadde gått flere lange strekk med tidlig start og seint inne i neste havn. I tillegg begynte kapteinens rygg å bli litt vrang under strekket fra Figueira de Foz til Leixoes. Varme klær, hvile fra seiling noen dager og noen Ibux gjør underverker. I tillegg går vi mye.Og da absolutt alle gater er brosteinsbelagt er det et underlag som gir variert bevegelse og myker litt opp. Søndag 22.juli seiler vi og Fanten videre . Enten til den siste havna i Portugal eller til Bayona i Nord-Spania. Planen er å gå litt på dersom det er vær til det. Det vil mest sannsynlig bety en liten ukes ferie i nærheten av La Coruna i Nord Spania . Tenker å vente på vårt mannskap her før vi skal krysse Biscaya,seile Frankrikekysten,Nederland ,deler av den engelseke kanal og Kiel-kanalen. Da er det bare østkysten av Danmark og straka veien hjem. Vil bli rart å seile inn Langesundet i slutten av august.Dagen starter med vidstille og gråvær- Det er meldt sønnavind 10-20 knop, Det betyr vanligvis gråvær og regn. Når vinden har frisknet litt ruller vi ut fokka og slår av motoren, Vi gjør bra fart nordover og bestemmer oss for Bayona. Før innseilingen har vinden økt til 35-40 knop, og sjøen er blitt ganske grov.Stiv kuling blir litt å bryne seg på. Det regner kraftig Vi må rulle inn litt av fokka og jibbe for å gå klar av noen stygge brott i innseilingen.Takk og pris for rulleseil og bra autopilot. Vel innefor moloen i Bayona blåser det ennå 25knop. Da stopper motoren og vil ikke starte igjen. Ankeret får heldigvis feste før vi driver i moloen. Etter litt pumping med den manuelle matepumpa får vi startet. Vi kan endelig gå til kai etter en uvanlig slitsom dag.Dagen etter oppdager vi at vi ligger sammen med 2 andre norske båter, Den ene er en havgående trimaran. Den andre er en Oslofamilie på 5. De er på vei sydover og skal legge båten til overvintring i Portugal. Skipperen har erfaring fra mange Biscaya-krysninger. Her får vi råd om værtjenester og havnevalg for resten av hjemturen.Vi få ombord en autorisert Volvoreparatør for å finne ut hvorfor motoren stanset. Han skifter grov- og finfilter. Carl finner en slarkete slangetilkopling til den manuelle matepumpa.Carl er rimelig sikker på at motoren her har sugd luft og at dette er synderen. Fy Volvo. Den blir også utbedret.
Fra Bayona gikk turen til Portosin som var siste havn før runding av det beryktede Capo Finisterre. Kysten fra Bayona og nordover er ikke så ulik norskekysten. Der finnes øyer,fjorder og skogkledde kyster. Portosin lå inne i en fjord. Bebyggelsen fra 50-tallet lignet ikke så lite på Berlevåg.Fra Portosin rundt Capo Finisterre til Camerias ble en fin motorbåt-tur med solskinn og vindstille.Camerias er en fin liten havneby. Vi fortøyer tidlig om ettermiddagen 26. Går på sightseeing og ser imponerende kniplingsarbeider utført live med veldig spesiell redskap.Kniplingedamene sitter både ute og inne . Og lyden av kniplingepinnene kan vi høre når vi går rundt i den lille byen. Mye av den eldre steinhusbebyggelsen er bevart her. Ofte integrert i det nye. Kvelden 26.juli får vi beskjed om at Anne Britts bror Hans er innlagt St. Olav sykehus i Trondheim med akutt forverring av mangeårig sykdom. Anne Britt drar hjem 27.juli.Carl kommer etter så fort han kan. .Situasjonen gjør at vi beslutter å sette Fanten i vinteropplag i Nord Spania. Må gå til en havn 40 sjømil nord for Camerias Får avtale om løft i marina Sada i nærheten av La Coruna. Adrian flyr ned til La Coruna og hjelper Carl både med forflyttning til Sada havn og alt det praktiske rundt selve opptaket. Godt å ha Adrian som også ordner alle billettene for hjemreise til Trondheim for oss alle tre.12.august . Stathelle.Vi har nå vært hjemme en ukes tid . Var i Trondheim fram til 4.august. Vi har tunge dager bak oss. Hans døde på sykehuset lørdag 28. juli. Savnet er sårt .Det gjør så vondt å miste. Verdens beste storebror,svoger og onkel. Hans valgte å leve livet helt til slutt sammen med sin kjære Frøydis. Var på 10 dagers cruise med hurtigruta tur-retur Trondheim Kirkenes. Ble innlagt sykehus direkte ved anløp Trondheim . Døde etter tre dager. Vi minnes Hans med kjærlighet og glede.Vi skal seile videre. Men ikke nå. Det er for tidlig. Og Hans skal være med oss i tankene.Planen nå er å hente Fanten hjem neste vår.

No comments: